„Do Not Cross” – Gay în libertate

do-not-cross-dora-pavel

Do Not CrossDora Pavel, Editura Polirom, 2013.

Acum două săptămâni am fost acaparat pentru câteva ore bune de ultima carte semnată Dora Pavel, romanul gay ”Do Not Cross”.

Spun din start roman gay pentru că exact așa l-am perceput la bază. Componentele psy și ce-a polițistă a romanului sunt în opinia mea unelte artistice de amplificare a interesului, ingrediente care aduc romanului savoarea de a  fi înfulecat, întins pe pâine în patru ore cel mult.

Do Not Cross” este un roman abrupt. Introducerea te poate duce la concluzia greșită că nu o să ai parte decât de discursuri patetice și eroism tras de păr. Nimic mai fals. Intrarea este foarte scurtă, romanul evoluând rapid pe făgașul care te va împiedica să-l transformi în suportul cănii de ceai de pe noptieră.

Mai mult chiar, imediat ce plonjezi în problemele lui Cezar Braia, o întrebare te izbește violent. Unde naiba ai stat ascunsă Dora Pavel, de ce nu am citit nimic de tine până acum?

Romanul, ”Do Not Cross” este o poveste epistolară, ce are în centrul său un tip de douăzeci și trei de ani, gay, pasiv și cât se poate de conștient de femela vorace din el. Cezar este vocea homosexualității declarate și asumate cu voce tare, de aceea ”Do Not Cross”nu este o carte pentru  pudici sau ortodocșii practicanți.

Componenta polițistă constituie pretextul cărții. Cezar este luat ostatic de un evadat și târât în pădure. Aici sub imboldul unor curioase sentimente puse pe seama sindromului Stockholm dar care ar putea prea bine să fie masochism, el se atașează în mod misterios de răpitor devenind voluntar victimă și scut. Din acest moment Cezar Braia retrăiește trecutul sub forma unor scrisori către un fost iubit. Fără a fi originală ca formulă, regresia epistolară în istoria lui Braia este asemenea parașutării unui elefant în magazinul de porțelanuri. De altfel exact această imagine îți vine în minte la scena răpirii sale din consignație, unde evadatul sparge totul în jur.

Amintirile eroului principal sunt de o violență imagistica ce trece dincolo de conținut. Practic Cezar a avut parte de un start prost și de o evoluție catastrofică în viață. Partea psy a romanului acoperă autoanaliza personajului, proces mental pe care îl acceptăm natural odată cu etalarea studiilor de psihologie abandonate prematur de Braia.

Copilăria este un studiu de caz al familiilor disfuncționale, al libertății, captivității și alienării personale mergând până la alteritate ca formă aleasă și nu înnăscută de exprimare a sexualității.

Relațiile lui Cezar cu bărbații ca adult sunt la fel de dramatice ca și copilăria sa marcată de boală moarte și fobii auto cultivate. După un scurt episod optimist realizăm ratarea lui Braia deși suficiente premise pentru fericire i-au fost așezate în cale.

Ajuns aici, rog cititorii care au crezut că această recenzie se va încheia într-o formă lipsită de limbaj licențios să-și pună mâinile la ochi. Trebuie să-mi asum judecata de a afirma că Cezar Braia este o curvă penală. Capitolul în care ni se arată că Braia ratează o viata frumoasă alături de Țeus este edificator. Mai mult, Cezar este un exemplu tipic de curvă masculină ce trăiește în acest moment printre noi, o curvă din specia lipitori. Practic în momentul în care iubitul îi pune la dispoziție totul, asta însemnând casă, mașină, iubire și flori, Cezar se apucă să alerge după pulă în cele patru zări.

Ce face în schimb Țeus, domnul generos? Pleacă din propria casă, se ostracizează benevol în America, lăsând trântorul să-i distrugă cu bună știință până și șansa de a o vinde ulterior. Dezvoltarea caracterului nu este incredibilă știind că încă din copilărie Cez s-a antrenat să devină un escroc sentimental. Din păcate pentru el a clacat îndrăgostindu-se de cine nu trebuie, de cineva care nu-l poate iubi.

Destinatarul epistolelor care alcătuiesc practic romanul este și el un personaj deviant desprins parcă din scenele filmelor lui Almodovar. O celebritate de nișă, cu o sexualitate incertă dar puternică care transcende fizicului, acest bărbat dezvoltă o pasiune nebună pentru fiul amantei sale pe care îl urmărește devenind adult. Simbol al ciudățenii bisexuale, Sever Caprini își urmărește victima până când, este nu acceptat ci dorit, dar odată ajuns în acest punct el nu este în stare să-și materializeze fanteziile. Ca și Cez, Sever este un personaj defect, incapabil de fericire din proiectare.

Credeți că v-am dezvăluit punctele cheie a lui ”Do Not Cross”? Nu, v-am aruncat doar un os. Au rămas atât de multe de descoperit încât după ce veți termina cartea o să visați cu ochii în gol. O să vă gândiți cum corecta Cez scrisori, cum visa cerul violat de avioane, la jocul sorții, la moarte și sex.

Descrierea sexului este de fapt singurul lucru pentru care Dorei Pavel îi pot reproșa ceva. Dintr-o ciudată pudoare a scris mediocru acolo unde ar fi putut excela. Este păcat că a găsit curajul de a ieși la scenă deschisă cu un subiect homo-erotic, dar s-a blocat la limbajul sexual.

Ca sa vorbim pe șleau Dora Pavel este o doamnă care nu-și bagă pula! Deloc, nici măcar palmată. În aceasta cumințenie verbală cuvântul „futai'”repezină deja un șoc vizual.

Dora Pavel nu-și bagă pula. Și nu pentru ca nu este în stare ci pentru că pornind de la un discurs ponderat, se teme că un limbaj prea tare l-ar scârbi pe cumintele său cititor. Pe mine personal această lipsă a explicității sexuale m-a frustrat puțin. În ciuda acestei mici scăpări nu am cum să nu recunosc că textul este puternic, echilibrat  între discret și scandalos, între cuminte și pervers astfel încât romanul ”Do Not Cross” să te țină în priză până la final.

fotografie coperta

Anunțuri

2 gânduri despre „„Do Not Cross” – Gay în libertate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s